ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی

چگونه با کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی مشتریان قدیمی خود را برگردانیم

چگونه با کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی مشتریان قدیمی خود را برگردانیم

ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی  یا بازاریابی مجدد یکی از قابلیت های کاربردی تبلیغات در گوگل می باشد. اجازه دهید آماری را با شما به اشتراک بگذاریم. طبق شواهد موجود، تنها حدود ۳ درصد بازدیدهای یک سایت منجر به خرید می‌شود. این آمار با این اعداد و ارقام، تا حدی نگران‌کننده است. از طرفی این آمار می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا شما وقت بیشتری را صرف کمپین‌های بازاریابی خود کنید. راه‌هایی وجود دارد که نه‌تنها مشتریان را به بازدید از سایت می‌کشاند، بلکه آن‌ها را متقاعد به خرید از شما خواهد کرد. یکی از این راه‌ها به‌کارگیری کمپین بازاریابی مجدد گوگل ادوردز در کمپین تبلیغ در گوگل است.ولی ابتدا باید بدانید کمپین بازاریابی مجدد گوگل ادوردز یا همان ریمارکتینگ چیست.

ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی جهت نمایش دوباره تبلیغات گوگلی، به مشتریان بالقوه که قبلا از سایت شما بازدید کرده‌­اند یا از نرم‌افزار موبایلی شما استفاده می‌کنند، طراحی‌شده است. این تکنیک مؤثر این اجازه را به شما می‌دهد تا با مخاطبین هدف‌گیری شده که احتمال خرید از شما را دارند، همواره در ارتباط باشید. همچنین باعث یادآوری و نمایش مجدد نام تجاری شما به آن‌ها می‌­شود. نکته جالب این نوع تبلیغات، وجود شمار فراوان ابزارها و استراتژی­هایی است که شما را در فعالیت‌های بازاریابی همراهی می‌کنند؛ از ایجاد لیست هوشمند گرفته (Smart List) تا ایجاد مخاطبین سفارشی توسط فیس‌بوک.

در این پست آموزشی به نحویِ برگرداندن مشتریان بالقوه به سایت با استفاده از کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی خواهیم پرداخت.

در این مقاله ایجاد یک کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی و به‌کارگیری از شبکه‌هایی که آن‌ها پیشنهاد می‌دهند را مرور خواهیم کرد. درنتیجه شما با این آموزش‌ها قادر خواهید بود با خرید اکانت گوگل ادوردز و به کار گیری کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی، مخاطبان هدف‌گیری شده خود را به سایتتان برگردانید.

انواع مختلف کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی

در ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی زمانی که در مورد بازاریابی به واسطه تبلیغات بحث می‌کنیم، روش‌های متعددی برای دستیابی مخاطبان هدف‌گیری شده با نمایش تبلیغات وجود خواهد داشت.

در اینجا به چند مورد از پلتفرم‌ها یا شبکه‌هایی که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اشاره‌شده است:

  • یوتیوب
  • جیمیل
  • نرم‌افزار
  • شبکه‌های نمایش (Display Network)
  • Remarketing Search Listings Ad

در این آموزش نحوه‌ی ایجاد کمپین برای هر یک از این پلتفرم‌ها مرور خواهد شد. باید در نظر داشت که بازاریابی در برخی از شبکه‌ها می‌تواند نسبت به دیگری آسان‌تر باشد. برای مثال، ایجاد تبلیغات در گوگل در شبکه‌های نمایش (Display Networks) ساده‌تر از ایجاد تبلیغات در یوتیوب است. همچنین باید توجه داشت که ازنظر گوگل برای تبلیغ در گوگل، « Remarketing search listings ads” جزء مواردی است که باید به آن پرداخت اما این موضوع نباید با هدف‌گیری مجدد (Retargeting) اشتباه گرفته شود.

دانستن اهداف کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی

عموماً سه نوع کمپین بازاریابی مجدد گوگل ادوردز یا ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی وجود دارد که شما به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد:

  • راه اندازی کمپین برای افرادی که فعالیت خاصی روی صفحه شما انجام نداده‌اند- برای مثال هدف قرار دادن افرادی که هیچ‌گونه انتخابی در صفحه اول شما انجام نداده‌اند.
  • راه اندازی کمپین برای افرادی که تا مرحله خاصی از خرید پیشرفته‌اند (برای مثال تا مرحله قبل واریز وجه مراحل خرید را انجام داده‌اند) هدف‌گیری می‌کند
  • راه اندازی کمپین برای افرادی که صفحه‌ی مدنظر شما را بازدید نکرده‌اند. برای مثال صفحات دیگری از وب­سایت شما یا محتوای تبلیغاتی مشاهده کرده‌­اند.

چیزی که در اینجا مهم است، نوع عکس‌العملی است که شما برای مشتریان بالقوه وقتی در معرض کمپین بازاریابی مجدد گوگل ادوردز قرار می­‌گیرند، در نظر می‌­گیرید.

بسته به واکنشی که نسبت به مشتری، قصد انجام دارید، می‌توانید یکی از تصمیمات زیر را برای آن‌ها اتخاذ کنید:

  1. اینکه تعیین کنید کدام صفحات باید حاوی برچسب‌های بازاریابی مجدد شما باشند.
  2. انتخاب شبکه و انتخاب نحویِ رسیدن به مخاطبان هدف‌گیری شده روی شبکه
  3. نحوه ایجاد تبلیغات متناسب با مخاطبان هدف‌گیری شده
  4. ایجاد صفحات سفارشی اختصاص‌یافته به مخاطبان

اگر بخواهید به نتیجه‌ای مطلوب توسط کمپین‌های بازاریابی مجدد دست‌ یابید، باید در مورد چگونگی مدیریت هر یک از این موارد، اطلاعات کافی داشته باشد.

ایجاد لیست ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی

برای ایجاد کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی دو قسمت وجود دارد.

  • ایجاد یک لیست بازاریابی مجدد
  • اجرای یک کمپین هدفمند در لیست ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی (Remarketing List)

ابتدا به نحوه‌ی ایجاد یک لیست ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی می‌پردازیم

وارد گوگل ادوردز شوید و روی گزینه “Shared Library” کلیک کنید، این گزینه در قسمت حاشیه‌ای ستون سمت چپ قرار دارد. گزینه “Audiences” را انتخاب کنید.

ممکن است با اخطار زیر مواجه شوید که بیانگر عدم یافتن برچسب ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی می‌باشد.

اگر در پنجره اخطار ظاهرشده گزینه “Tag details ” را کلیک کنید به برچسب‌هایی که می‌توانید بر روی وب‌سایت خود نصب کنید دسترسی خواهید داشت.

اگر احساس راحتی با نصب برچسب ندارید، می‌توانید آن‌ را به گروه پشتیبانی فنی خود ارسال کنید. از نصب برچسب بر روی تمام صفحات وب‌سایت خود اطمینان حاصل کنید.

در ادامه بخوانید  قوانین گوگل ادورز

انجام این کار آزادی بیشتری را برای اجرای چند کمپین بازاریابی مجدد گوگل ادوردز در اختیار شما قرار می‌دهد تا به گروه تبلیغاتی مناسب خود دست پیدا کنید.

در همه موارد ابتدا باید برچسب را نصب کنید و نیاز دارید که یک لیست بازاریابی مجدد ایجاد کنید. بدین منظور در قسمت Shared library روی گزینه “+Remarketing List ” کلیک نمایید.

پس‌ازآن باید تصمیم بگیرید که ادوردز چگونه افراد را برای بازاریابی انتخاب کند. البته شما تعیین می­‌کنید از چه اطلاعاتی باید استفاده کند.

چیزی که در اینجا انتخاب می‌کنید بسته به اطلاعاتی است که شما هم‌اکنون در دست دارید یا می‌توانید تهیه کنید. درنتیجه دارای چهار گزینه­ انتخاب هستید.

  • بازدید کنندگان سایت (Website visitors) – بازاریابی از بین افرادی که از وب‌سایت شما دیدن می‌کنند.
  • کاربران نرم‌افزار موبایل (Mobile app users)- بازاریابی از بین افرادی که از نرم‌افزار موبایلی شما استفاده می‌کنند.
  • ایمیل مشتریان (Customer emails)- بازاریابی بین افرادی که ایمیل خود را به شما ارائه کرده‌اند.
  • کاربران یوتیوب (YouTube users) -بازاریابی بین افرادی که ویدیوهای شمارا در یوتیوب یا کانال‌های شما مشاهده کرده‌اند.

در این بخش قصد داریم نحوه به‌کارگیری برخی از این موارد ذکر شده را پوشش دهیم.

بیایید نگاهی بیندازیم به نحوه ایجاد یک کمپین بازاریابی مجدد گوگل ادوردز مجدد بر اساس گزینه بازدیدکنندگان سایت (Website visitors).

برای هر لیست بازاریابی یک نام خاص قرار دهید تا بتوانید در زمان بررسی کمپین هدف هر لیست را به‌درستی تشخیص دهید.

اهداف کمپین شما تعیین می‌کند که چه کسی باید در لیست‌های بازاریابی مجدد قرار بگیرد.

نکته: اگر می­خواهید از این گزینه­‌ها نهایت استفاده را برده باشید، باید از نصب شدن برچسب‌های بازاریابی مجدد در همه صفحات وب خود اطمینان حاصل کنید.

بازدیدکنندگان صفحه (Visitors of a page): از این مورد می‌تواند برای صفحه فرودی (Landing page) استفاده کنید تا افرادی را که فعالیت خاصی را انجام نداده‌اند وادار به ثبت‌نام کنید.

مورد دوم در تصویر بالا (Visitors of a page who did not visit another page) مربوط به افرادی است که صفحه خاصی را مشاهده کرده­اند. مثلاً افرادی که صفحه محصولات را مشاهده کرده‌اند و وارد صفحه خرید نشده‌اند. این مورد فقط برای شبکه‌های نمایش (Display network) می­باشد.

مورد سوم (Visitors of a page who also visited another page) مربوط به افرادی است که صفحات مختلف را بازدید کرده‌اند و یا ممکن است در حال مقایسه انواع مختلف محصولات باشند. این گزینه نیز مختص شبکه‌های نمایش است.

مورد چهارم (Visitors of a page who also visited during specific dates) مربوط به افرادی که در زمان خاصی از سایت دیدن می‌کنند. برای مثال ممکن است در برخی مناسبت‌های خواص مانند ولنتاین یا کریسمس افزایش ترافیک را تجزیه کرده باشید. شما می‌توانید لیستی از این افراد را تهیه کنید تا در آینده مورد هدف‌گیر قرار دهید. درواقع شما یک لیستی از افراد برای هدف‌گیری در درازمدت تهیه می‌کنید.

مورد پنجم (Visitors of a page with a specific tag) مربوط به افرادی است که صفحاتی با برچسب خاصی را بازدید می­کنند.

همچنین اگر ایده‌ای جدید در سردارید می‌توانید از گزینه “Custom Combination” استفاده کنید.

حال اگر گزینه‌ای را انتخاب کرده‌اید باید URL متناسب با چیزی که می‌خواهید به دست آورید را فراهم کنید.

اگر URL شما به‌خوبی سازمان‌دهی شده باشد، شما می‌توانید یک rule ایجاد کنید.

با ایجاد یک rule برای مثال می‌توان افرادی که از سایت neilpatel.com دیدن می‌کنند و صفحه‌ای شامل ‘Webinar’ در URL مشاهده می‌کنند را به لیست اضافه کرد.

اگر بخواهید برای دوره آموزشی webinar تبلیغ گوگل انجام دهید، باید لیستی متناسب با این موضوع داشته باشید یعنی لیست از افراد با موضوع موردعلاقه “webinar”.

همچنین می‌توانید تعیین کنید که افراد را که در ۳۰ روز گذشته این برچسب را دیده آن در لیست قرار بگیرند که این خود بسته به مدت‌زمانی است که شما برچسب بازاریابی مجدد را روی وب‌سایت خود قرار داده‌اید.

حال بیاید نگاهی بیندازیم به ساختن یک لیست ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی مجدد با استفاده از گزینه “YouTube”

در صفحه موردنظر با انتخاب نوع لیست “List Type” باید چگونگی پر شدن این لیست را انتخاب کنید.

آنچه انتخاب می­‌کنید باید بر اساس اهداف کمپین شما و اقدامات خاصی که در قبال افراد انجام می‌دهد باشد.

برای مثال: اگر افراد ویدیوی با موضوع خاصی را مشاهده می‌کنند، شما با دانستن موضوع موردنظر می‌تواند یک محتوی مربوط و یا یک محصول مرتبط با آن را تبلیغ کنید. با انتخاب “Viewed Certain Videos” در نوع لیست می‌توانید افراد با این ویژگی را به لیست خود اضافه کنید.

به‌عنوان یک ایده کارآمد انتخاب افرادی از لیست که پیشینه کمتر از ۳۰ روز رادارند می‌تواند در اجرایی شدن سریع کمپین تبلیغات در گوگل به شما کمک بسزایی کند.

در پایان نگاهی بیندازیم به ایجاد لیست ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی Customer Email

روند کار بسیار ساده می‌باشد. برای لیست خود یک نام انتخاب کنید و سپس لیست ایمیل‌ها را بارگذاری کنید.

چیزی که ازنظر اخلاقی مهم است جمع‌آوری قانونی و خریداری نکردن این ایمیل‌ها است. این به این معنی است که افراد با رضایت خود ایمیل را در اختیار شما قرار داده باشند.

توجه: برای این کار حداقل ۱۰۰۰ ایمیل لازم دارید.

با بارگذاری لیست ایمیل‌ها به‌راحتی می‌تواند به این افراد در یوتیوب،SERP ها و Gmail دسترسی داشته باشید.

چگونه یک کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی مجدد را راه‌اندازی کنیم؟

راه‌اندازی یک کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی

برای ایجاد یک کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی مجدد توسط شبکه‌های نمایشی (Display network) روند معمولی ایجاد کمپین را باید دنبال کنید.

سپس، هنگامی‌که به قسمت ” Create An Ad Group And Ad” رسیدی گزینه مربوط به علایق و بازاریابی مجدد (Interests & Remarketing) را انتخاب نمایید.

در ادامه بخوانید  روش استفاده ازشمارش معکوس گوگل ادوردز

حال لازم است تا لیست بازاریابی مجدد مرتبط را انتخاب نمایید.

بعد از انتخاب لیست بازاریابی، با صفحه مشابه آنچه در شکل زیر نشان داده‌شده است مواجه خواهید شد. در مقابل لیست شما می‌توانید تعداد افراد متعلق به هر لیست را تعیین کنید.

اگر گزینه انتخابی شما بینندگان ویدئو (Video Viewers) روند تنظیمات به همان صورت می‌باشد.

اگر قصد دارید ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی خود را در جیمیل مخاطبان هدف‌گیری شده نمایش دهید، گزینهCustomer Email Lists را انتخاب نمایید.

سپس می‌توانید لیست ایمیل موردنظر خود را انتخاب کنید و تنظیمات کمپین خود را انجام دهید.

اگر می‌خواهید کمپین‌های بازاریابی مجدد را در YouTube نمایش دهید، روند کمی متفاوت است.

این بار شما باید گزینه Video را در زمان کیلک کردن روی +Campaign  کلیک کنید.

در ادامه برای ایجاد یک تبلیغ همان روش مرسوم را پیش بگیرید.

توجه: اگر قصد دارید تبلیغات خود را به‌طور انحصاری در YouTube به نمایش بگذارید، باید در نظر داشته باشید که گزینه ” Video Partners On The Display Network” را انتخاب نکرده باشید.

هنگامی‌که شما در قسمت ” Create an ad group and ad”هستید، تعیین نوع قالب تبلیغاتی برای اجرا بسیار مهم می‌باشد.

هنگامی‌که فرمت آگهی را انتخاب کرده‌اید، به پایین بروید و روی دکمه ” Narrow your targeting (optional)” کلیک کنید.

سپس بر روی گزینه “Remarketing ” کلیک کنید.

سپس می‌توانید لیستی که می‌خواهید بازاریابی مجدد انجام دهید را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه “Video Remarketing Lists” می‌توانید مبنای تبلیغات ادوردز خود را فعالیت‌ها یوتیوبی افراد قرار دهید.

با گزینه ” AdWords remarketing lists” شما می‌توانید تبلیغات خود را بر مبنای فعالیت­های ادوردزی افراد قرار دهید. در این مورد از افرادی که آدرس ایمیل خود را در گوگل بارگذاری کرده‌اند نیز می­توان بهره برد.

حال نگاهی بیندازیم به نحوه ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی با استفاده از لیست­های جست‌وجو که با عنوان “Remarketing Lists for Search Ads (RLSA)” شناخته می­شوند.

RLSA یک استراتژی بازاریابی است که بسیاری از افراد آن را نمی­دانند، بنابراین ممکن است در ابتدا اندکی پیچیده به نظر برسد. Transunion ازجمله شرکت­هایی است که موفق به کسب نرخ تبدیل بیش از ۶۵% با استفاده از تبلیغات هدفمند RSLA شده است. عملکرد کمپین به گونه ای است که شما تبلیغات خود را برای افرادی از لیست نشان می‌دهید که کلمات کلیدی که شما در نظر گرفته‌اید را تایپ کرده‌اند.

به زبان خیلی ساده روند کار به‌صورت زیر است:

  • یک کمپین جست‌وجوی گوگلی (Google Search Campaign) ایجاد کنید.
  • کلمات کلیدی که می­خواهید هدف قرار دهید، انتخاب نمایید.
  • لیست بازاریابی که می­خواهید مورد هدف قرار دهید انتخاب کنید.
  • تبلیغات را به افرادی که از لیست که این کلمات کلیدی را تایپ می­کنند نمایش داده شود.

با RLSA شما می‌توانید تبلیغات را تنها به افرادی نشان دهید که کلمات موردنظر شمارا جست‌وجو می­کنند. این کار به شما اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از لغات را هدف قرار دهید و همچنین نرخ تبدیل (conversion rates) بالایی داشته باشید.

به خاطر داشته باشد این‌یک بازاریابی مجدد واقعی نخواهد بود، به علت در دسترس نداشتن اطلاعات از گذشته افراد قادر نخواهید بود افراد را با توجه به جست جوی گذشته آن‌ها هدف قرار دهید. علاوه بر این برای برخی دسته‌های حساس (sensitive) نمی­توانید از (remarketing search listing ads) استفاده کنید.

برای ایجاد یک “Remarketing Lists for Search Ads” روی (+Campaign) کلیک کنید و گزینه “search network only ” را انتخاب نمایید.

باید توجه داشته باشید هنگام ایجاد کمپین گزینه ” Include search partners” را انتخاب نکرده باشید.

زمانی که فرایند ایجاد یک کمپین به پایان رسید. روی کمپین خود کلیک کنید و بر سربرگ “audiences ” کلیک کنید.

سپس بر روی گزینه (+remarketing) کلیک کنید.

حال گروه مرتبط را اضافه کنید.

با باز کردن دکمه کشویی “Ad Targeting” گزینه ” Interests & Remarketing ” از منو موردنظر انتخاب کنید.

سپس لیست بازاریابی مجدد خود را که برای هدف‌گیری مدنظر قرار داده‌اید را انتخاب نمایید.

نکته: شما حتی می‌توانید گزینه ” Customer email lists” را به‌عنوان گزینه هدف‌گیری انتخاب نمایید.

با انتخاب گزینه‌ای “Target And Bid” کمپین شما تنها افراد موجود در لیست شمارا هدف قرار خواهد داد. درواقع تنها افراد موجود در لیست قادر به دیدن تبلیغات Search Network شما خواهد بود.

ولی با انتخاب گزینه ” Bid only” شما قادر خواهید بود تبلیغات خود را برای همه افراد (هم افراد در لیست و هم غیران) به نمایش بگذارید.

بعد از انتخاب لیست به سربرگ “Audiences” برگردید و ستون “Bid adjustments” را انتخاب نماید

شما می‌تواند هر دو گزینه را انتخاب و نتایج را باهم مقایسه کنید.

جمع بندی

ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی می‌تواند گزینه مناسبی برای بهبود کسب کار شما باشد. داشتن یک هدف برای کمپین راهی مناسب برای تمرکز تلاش‌های خود و به دست آوردن یک نتایج مطلوب می­باشد.

با وجود این گزینه‌های بسیاری وجود دارد تا شمارا به نتیجه مطلوبتان برساند. برای مثال شرکت نرم‌افزاری Marin یک پلتفرم هدف‌گیر مجدد است که به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی مشتریان ازدست‌داده درجاهای مختلف مانند فیس‌بوک و توییتر را برگردانید.

به خاطر داشته باشید که ما بیشتر به بازدیدکنندگان وب‌سایت متمرکزشده‌ایم، اما همان‌طور که قبلاً ذکر شد، کمپین‌های ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی می‌توانند برای افرادی که از برنامه تلفن همراه شما استفاده می‌کنند یا از آن بازدید کرده‌اند، ایجاد شود. همان‌طور که متوجه شده‌اید راه‌های زیادی برای ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی و جود دارد. درهرصورت یک هدف را انتخاب کنید و کمپین ریمارکتینگ در تبلیغات گوگلی خود را به امید دست‌یابی به کسب‌وکار بهتر ایجاد کنید. سپس پس از کسب تجربه به آن بیافزاید و کمپین‌های تبلیغ در گوگل را بر مبنای تجربیات بدست آمده از رفتار کاربران مختلف، ایجاد کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *