مزیت‌ های بازاریابی عملکردی

مزیت‌ های بازاریابی عملکردی

مزیت‌ های بازاریابی عملکردی

چه چیزی بازاریابی‌عملکردی را از روش‌های سنتی متمایز می‌سازد؟

در جایی خواندم که تبلیغات را به طور کلی به یک تله موش تشبیه کرده بود که مشتریان را به دام می‌اندازد. شاید تعریف منصفانه‌ای برای بحث بازاریابی نباشد؛ اما اگر بخواهیم با توجه به آن تعریفی برای بازاریابی عملکردی عنوان کنیم؛ می‌توان گفت در این روش تصویر واضح‌تری از کسانی که به پنیر شما علاقه‌مندند در اختیارتان قرار خواهد گرفت و بدون اینکه هزینه‌ای برای خرید این تله موش پرداخت کنید؛ تنها در زمان به‌دام‌انداختن مشتری (که به صورت کلیک یا تصمیم‌خرید اتفاق می‌افتد)؛ هزینه پرداخت خواهید کرد.

اما برای تعریف دقیق‌تر مزیت‌ های بازاریابی عملکردی، بهتر دیدم که در ادامه، مزیت‌های آن را نسبت به بازاریابی سنتی عنوان کنم.

 

۱.قابلیت ردیابی و اندازه‌گیری براساس آن

مزیت‌ های بازاریابی عملکردی ، ترغیب مخاطب به واکنش در برابر سرویس یا محصول کمپانی و سپس رسیدن به نرخ تبدیل قابل اندازه‌گیری است.

از مهم‌ترین مزیت‌های بازاریابی عملکردی، قابلیت اندازه‌گیری ROI (بازگشت سرمایه) می‌باشد و نقطه تمایز این روش در آن است که این محاسبه براساس تخمین و حدس و گمان نیست، بلکه براساس نتایج واقعی محاسبه می‌شود.

در روش‌های سنتی، هر‌اندازه هم استراتژیک عمل میشد، قبل از انتشار آن، هزینه ها پرداخت شده و بعد از آن هم گزاره‌ای برای اندازه‌گیری میزان تاثیر آن وجود نداشت.

تصور کنید می‌خواهیم تعدادی تراکت تبلیغاتی را در سطح شهر پخش کنیم. در بازاریابی عملکردی تک‌تک تراکت‌هایی که برای آن‌ها هزینه شده، به دست مخاطبان علاقه‌مند می‌رسد؛ اما در روش‌های سنتی مثل این می‌ماند که یک مشت اعلامیه را از هواپیما روی سطح شهر پایین بریزیم، بدون داشتن هیچ ذهنیتی از آن که چه تعداد از آن‌ها به دست مشتریان بالقوه افتاده و چه تعداد در سطل‌زباله‌های شهر! و در هر صورت برند موردنظر، هزینه تمامی تراکت‌ها را پیشاپیش پرداخت کرده است.

۲. فرایند‌های خودکار (اتوماسیون)

اتوماسیون در بازاریابی عملکردی برخی از اقداماتی که در گذشته بصورت  سنتی و توسط انسان انجام می‌شد را بصورت خودکار انجام ‌می‌دهد. فعالیت‌هایی از قبیل مدیریت ارتباط با مشتری، دسته‌بندی مشتری‌ها، جمع‌آوری لید، ایمیل مارکتینگ، اندازه‌گیری عملکرد کمپین‌ها و گزارش‌های آن همه با کمک اتوماسیون به شیوه‌ی موثرتری انجام می‌شوند.

مثلا ابزارهای اتوماسیون ایمیل به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید هر مطلبی که در وبلاگ‌تان منتشر می‌شود را در قالب یک ایمیل به اشتراک بگذارید .

اتوماسیون در حوزه تبلیغات آنلاین، به ما این فرصت را می‌دهد تا کمپین‌های تبلیغاتی‌مان را در مقیاس بزرگتر و درعین حال با درصد خطای کمتری اداره کنیم و فرصت بیشتری برای اعمال استراتژی‌ها ، ایده‌ها و خلاقیت در بحث تبلیغات را داشته باشیم.از طرفی با در اختیار گذاشتن‌ داده‌های ماشینی به کمپانی‌ها و شفاف‌سازی عملکرد کمپین‌شان،  در بهبود روابط آن‌ها و کمپانی‌های تبلیغاتی موثر خواهد بود.

در ادامه بخوانید  ترند‌های رسانه اجتماعی که در سال ۲۰۱۸ رشد خواهند کرد

۳.مزیت‌ های بازاریابی عملکردی دستاورد‌های بیشتر

با این روش شما رسما لشکری از وب‌سایت‌ها را در اختیار دارید که محصول، سرویس و درکل برند شما را به نمایش می‌گذارند و در این میان بسیاری از نمایش‌دهندگان، به بازارهای اختصاصی‌ای دسترسی دارند که راه‌یافتن به آن‌ها کار ساده‌ای نیست.(مزیت‌ های بازاریابی عملکردی)

به عنوان مثال یک نمایش‌دهنده، ممکن است وبسایتی با هدفمندی قشر خاصی از جامعه داشته باشد، که مخاطبان وفاداری برای آن وبسایت به شمار بیایند. با معرفی شما در آن محیط، قطعا بخشی از آن‌ها به سمت شما کشیده خواهند شد.

۴.مزیت‌ های بازاریابی عملکردی ایجاد تنوع در مدل کسب‌وکار

با این روش شما می‌توانید کانال‌های کسب درامد خود را افزایش دهید.

این اتفاق در شرایط بد اقتصادی می‌تواند بسیار نجات‌دهنده واقع شود؛ چرا که ممکن است گاهی کسب درآمد از برخی کانال‌ها به دلایلی افت کند؛ در این شرایط استفاده از بقیه کانال‌ها می‌تواند برگ برنده شما باشد.

پس کانال‌هایی که با توجه به مدل کسب‌وکار شما مناسب هستند را به کارگیرید. اما فراموش نکنید که این موضوع که برخی کانال‌ها سریع‌تر به فروش منجر می‌شوند، نباید ما را از کانال‌های دیگر غافل کند.

۵.مزیت‌ های بازاریابی عملکردی همکاری دوجانبه

نمایش‌دهندگان دائم به دنبال نوآوری و خلاقیت در نمایش دادن شما هستند. دلیل این امر بسیار ساده است؛ هرچقدر آن‎‌ها ترافیک و فروش بیشتری را به سمت شما بکشانند؛ کمیسیون بیشتری دریافت می‌کنند.

درواقع این روش با همسو کردن انگیزه بازاریاب و نمایش‌دهنده، دسترسی به موفقیت کمپین را بیشینه می‌کند. بازاریاب، مایل به سرمایه‌گذاری بر کمپینی با بازدهی بالا است و نمایش‌دهنده می‌خواهد از طریق افزایش فعالیت مصرف‌کننده، درآمدش را افزایش دهد.

۶.مزیت‌ های بازاریابی عملکردی امکان بهینه‌سازی کمپین

در این مدل ما می‌فهمیم چه اقدامی به چه نتیجه‌ای منجر شده، درنتیجه با شناسایی اقداماتی که موثرتر واقع شده‌اند؛ می‌توانیم برنامه پیش‌روی کمپین‌مان را براساس آن بچینیم و بالعکس، اقداماتی که موثر واقع نشده‌اند را عیب‌یابی کرده و اشتباهاتمان را تکرار نکنیم. اما نکته‌ای که در بازاریابی عملکردی حائز اهمیت است، این است که تمام این اتفاقات و بهینه‌سازی‌ها می‌تواند در حین اجرای کمپین اعمال شود و کمپینی را که در ابتدا عملکرد ضعیفی داشته را در انتها به یک کمپین موفق تبدیل کنیم.

 

۷.مزیت‌ های بازاریابی عملکردی پیش‌بینی هزینه موفقیت در کمپین موردنظر

در کمپین‌هایی که به شیوه بازاریابی عملکردی اتفاق می‌افتد، سرمایه‌گذاری با علم به موفقیت کمپین انجام می‌شود وباتوجه به مشخص بودن تعرفه‌ها، هزینه کمپین موفق شما قابل اندازه‌گیری است.

 

۸.مزایده لحظه‌ای (RTB)

اتفاق دیگر “مزایده لحظه‌ای” است که در آن جایگاه‌های تبلیغاتی نمایش‌دهنده، به مزایده‌گری که بیشترین قیمت را در ازای هر بازدید پیشنهاد می‌دهد، فروخته می‌شود و تبلیغ آن آگهی‎دهنده فورا روی سایت نمایش‌دهنده به نمایش در‌می‌آید.

این موضوع  در دهه اخیر، بخش بزرگی از فعالیت موتورهای جستجو را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

 

۹.شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

همانطور که گفتیم، بازاریابی عملکردی وابسته به اندازه‌گیری نتایج کمپین است که گاه این مسئولیت در قبال تعیین KPI  به وجود می‌آید.

علاوه‌برآن، KPI  پرسپکتیوی از کمپینتان را پیش روی شما می‌گذارد که تمرکز آن، بر رسیدن به یک هدف خاص است. این پارامتر، موجب می‌شود مزیت‌هایی دیگری که کمپین شما، برایتان در بر خواهد داشت، اولویت بندی شده و عوامل غیرضروری را بتوان تا حدی نادیده گرفت.

مزیت‌ های بازاریابی عملکردی1

اندازه گیری ROI  چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که گفتیم مهم‌ترین امتیاز بازاریابی عملکردی، قابل‌‌اندازه‌گیری بودن آن است.

در ادامه بخوانید  تبلیغات اسپانسر اینستاگرام چیست؟

در ابتدا باید برای خود روشن کنیم که چه فاکتورهایی در کمپین تبلیغاتی ما در اولویت قرار دارند و سپس با شناسایی ابزارهای اندازه‌گیری آن، عملکرد کمپین تبلیغاتی خود را مجاسبه کنیم.

مهم‌ترین فاکتورهایی که در بازاریابی عملکردی موردتوجه کسب‌وکارهاست:

  • میزان فروش
  • آگاه‌سازی نسبت به برند
  • جمع آوری لید
  • وفاداری مشتری
  • ترافیک وبسایت و…

حالا بیایید به ابزارهایی که برای ارزیابی ROI استفاده می‌شوند، بپردازیم

۱.آنالیز وب‌سایت

شما باید دائما آنالیز روزانه‌، هفتگی و ماهانه وب‌سایتتان را پیش روی خود داشته باشید و این آنالیزها باید جوابگوی تمامی سوال‌هایی که در زیر مطرح می‌شود، باشند.

  1. ۱.چه عواملی ترافیک وب‌سایت شما را در بازه‌های زمانی مختلف تحت تاثیر قرار داده؟
  2. ۲.چه روزهایی از هفته و ماه ترافیک بیشتری روی وب‌سایت‌تان داشته‌اید؟
  3. ۳.چه ساعت‌هایی در روز ساعت‌های پرترافیک‌تری برای وب‌سایتتان است؟
  4. ۴.چه تعداد بازدیدکننده جدید بدست‌ آورده‌اید؟
  5. ۵.بازدیدکننده‌ها اغلب، کاربر چه دستگاه‌ها و چه سیستم‌عامل‌هایی هستند؟
  6. ۶.چه صفحه‌هایی از وب‌سایت‌تان بازدید بیشتری و کدام‌ها کمترین بازدید را دارند؟
  7. ۷.بازدید‌کنندگان به طور میانگین پس از صرف چه مدت زمانی، وب‌سایت شما را ترک می‌کنند؟
  8. و…

 

این پارامتر، اشاره به لینک‌هایی دارد که کاربر را به صفحه فروش منتقل می‎کنند.

در آنالیز این مورد باید بررسی کنید که ترافیک فروش از چه کانال‌هایی بیشتر بوده تا در آینده تمرکز بیشتری بر آن‌ها شده و از طرفی دلیل کم‌بازده بودن کانال‌های دیگر هم مورد‌بررسی قرار گیرد.

 

۳.رتبه وب‌سایت

هراندازه ترافیک وبسایت شما افزایش پیدا کند،  رتبه وب‌سایت‌تان بالاتر می‌رود. هرچقدر هم رتبه وب‌سایت بالاتر رود، ترافیک طبیعی و سود بیشتری به سمت شما خواهد آمد.  پس توجه مداوم به رتبه وب‌سایت‌ هم عملکرد محتوایی وب‌سایت‌تان را مشخص کرده و هم از طریق  مقایسه آن با میزان فروش در دوره‌های زمانی مختلف، نتایج مفیدی در زمینه ارتباط بین ‌این‎‌دو، کسب ‌خواهید کرد.

 

۴.سوال کردن از مشتری

بخشی از آنالیز در بازاریابی عملکردی توسط پرسش از کاربران و مشتری‌ها حاصل می‌شود. امروزه با گسترش حجم تنوع رسانه‌ها، ضروری ‌است که از مخاطبانتان بپرسید در چه محیطی با شما آشنا شده‌اند و چه عاملی آن‌ها را جذب کرده است.

 

۵.آنالیز میزان دسترسی مخاطب

  • اطمینان حاصل کنید که به راحتی قابل دسترسی هستید و محتوای شما قابلیت اشتراک‌گذاری داشته باشد. (تلفن‌تماس)، (ایمیل) و (گزینه کلیک برای به اشتراک‌گذاری) مواردی است که باید به ساده‌ترین شکل ممکن در دسترس مخاطب قرار بگیرد. استفاده از A/B Testing می‌تواند در اندازه‌گیری این مورد مفید واقع شود. (در ادامه راجع به A/B Testing توضیح داده شده)

 

۶.آنالیز نرخ حفظ مشتری CRR

نباید فراموش کنیم که حفظ مشتری و وفادار کردن او نسبت به خود، همیشه مهم‌تر از جذب مشتری جدید است. اندازه گیری نرخ CRR از طریق فرمول زیر قابل اندازه‌گیری است.

تعداد مشتری‌های از دست داده-  تعداد مشتری‌ها در ابتدای دوره =(CRR)

یعنی اگر در ابتدای دوره ۱۰۰ مشتری داشته‌اید، اما حالا ۳۰ مشتری را از دست‌ داده‌اید، نرخ CRR  شما ۷۰% خواهد بود.

 

۷.آنالیز محتواهای دانلودی

محتواهای دانلودی فرصت خوبی را برای ما فراهم می‌آورند تا به ازای آن، مخاطبمانمان را به سمت دلخواهمان بکشانیم. متداول‌ترین استفاده آن، جمع‌آوری لید است؛ به این صورت که کاربران به ازای وارد کردن ایمیل و مشخصات اولیه، اجازه دانلود رایگان پیدا کنند.

با آنالیز میزان دانلود محتواهای مختلف سلیقه و علایق آن‌ها را بفهمید و روی آن‌ها مانور دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *