دوست یا دشمن: رابطه در حال تکامل بین هوش مصنوعی و طراحی

دوست یا دشمن: رابطه در حال تکامل بین هوش مصنوعی و طراحی

یادگیری ماشینی (ML) و هوش مصنوعی (AI) خبرهای بزرگی هستند. از آنها خواسته شده است که همه چیز از ماشین های راندن تا پیش بینی جنگ داخلی انجام دهند – بنابراین تعجبی ندارد که ببینیم این فناوری در طراحی گرافیک به کار می رود. اما اینکه دقیقا چگونه هوش مصنوعی و طراحی با هم کار خواهند کرد، باید دید.

 

حامیان ادعا می‌کنند که طراحی را تقویت می‌کنند و خلاقیت‌ها را آزاد می‌کنند تا کارهای بهتری تولید کنند. منتقدان می گویند که طراحان را از کار رها می کنند و مسابقه ای را به سمت پایین آغاز می کنند. پس حق با چه کسی است و ML و AI چه ارتباطی با طراحی گرافیکی دارند؟

 

تفاوت بین هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی چیست؟

وقتی بسیاری از مردم به هوش مصنوعی فکر می کنند، به ربات ها فکر می کنند. اما هوش مصنوعی و ML لزوماً در مورد ماشین‌هایی نیستند که می‌توانند راه بروند یا صحبت کنند، بلکه در مورد ماشین‌هایی هستند که می‌توانند یاد بگیرند و تصمیم بگیرند. یادگیری ماشینی سیستم‌های فناوری اطلاعات را توصیف می‌کند که حجم زیادی از داده‌ها را پردازش می‌کنند و سپس به‌طور مستقل از آن برای تشخیص الگوها و ایجاد نتایج بهتر و بهتر استفاده می‌کنند. برنامه‌های ML می‌توانند چهره‌ها را شناسایی کنند، بهترین مسیر را برای ورود به دفتر پیشنهاد دهند یا کلاهبرداری احتمالی را از هزاران تراکنش آنلاین روزانه اعلام کنند.

 

هوش مصنوعی یک دسته وسیع‌تر است که سیستم‌هایی را پوشش می‌دهد که می‌توانند وظایفی را انجام دهند که به هوش انسان‌مانند نیاز دارند. ML بخش عمده ای از هوش مصنوعی است، اما هوش مصنوعی همچنین شامل عملکردهایی مانند استدلال (استنتاج منطقی از داده ها)، پردازش زبان (بنابراین هوش مصنوعی می تواند به طور طبیعی با انسان ها ارتباط برقرار کند) و برنامه ریزی (توانایی تعیین و انجام اهداف) را نیز در بر می گیرد.

 

ماشین‌ها نه تنها در حال افزایش هستند، بلکه در حال خلاقیت هستند

یکی از نقاط قوت اصلی یادگیری ماشین، توانایی آن در انتقال حجم عظیمی از داده ها و تولید نتایج پیچیده است. ML و AI نقش بزرگی به عنوان پردازنده‌های پشت صحنه بازی می‌کنند، داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند تا پیشنهادات مناسبی را برای پرخوری احتمالی بعدی Netflix به ما ارائه دهند یا مقاله‌های آنلاین را برای تشخیص سرقت ادبی مقایسه می‌کنند.

اما این ابزارها به طور فزاینده ای در صندلی جلو قرار می گیرند. آنها می توانند ماشین های خودران را راهنمایی کنند و دستور العمل هایی را تهیه کنند. هوش مصنوعی فیلم هایی ساخته است ادعا می کند که می تواند محتوا را پنج برابر سریعتر از یک انسان بنویسد و یک نمایشگاه هنری کامل در آمستردام ایجاد کرده است. گوگل سرانجام مهندسی را اخراج کرد که مدعی بود هوش مصنوعی چتش، LaMDA، روح دارد.

 

پس آیا هوش مصنوعی جایگزین طراحان گرافیک خواهد شد؟ نه کاملا. بیایید نگاهی بیندازیم که ابزارهای طراحی چه کاری می توانند انجام دهند، چه کاری نمی توانند انجام دهند و چه پیامدهایی برای صنعت دارند.

 

طراحی هوش مصنوعی چگونه کار می کند

یک مسیر معمولی برای برنامه های متن به تصویر عبارت است از:

در ادامه بخوانید  8 روند طراحی تعاملی UX برای سال 2023

 

کاربر هوش مصنوعی را با یک پیام متنی ارائه می کند

هوش مصنوعی این کلمات را به یک نقشه معنایی تبدیل می‌کند – وب‌سایتی که در آن کلمات جاسازی شده، گروه‌بندی می‌شوند و به صورت طرح napkin sketch کار می‌شوند.

جزئیات در فرآیندی به نام انتشار به این طرح اضافه می‌شود و هوش مصنوعی آثار هنری را بر اساس درخواست اولیه و داده‌هایی که هوش مصنوعی بررسی کرده است، پیش‌بینی می‌کند.

از آنجایی که هوش مصنوعی دارای مخزن عظیمی از داده ها برای استفاده از آن است، می تواند تعداد زیادی از برداشت های نیمه تصادفی را در همان لحظه تکرار کند.

همانطور که هوش مصنوعی در زمینه‌های دیگر با مشکلاتی روبه‌رو بوده است – به چت‌ربات‌های نژادپرستانه یا ماشین‌های خودران فکر کنید که مخروط‌های ترافیکی را عمیقاً گیج‌کننده می‌بینند، هوش مصنوعی در طراحی گرافیک نیز در مراحل اولیه خود است.

 

ابزارهای زیادی وجود دارند که مجموعه ای از انتخاب ها را ارائه می دهند و می توانند مجموعه ای از گزینه های طراحی مانند لوگوهای نمونه را نشان دهند. سایر برنامه ها می توانند به شما در انتخاب طرح رنگ یا طراحی وب سایت کمک کنند. این برنامه‌ها یا دامنه محدودی دارند، یا فقط تعداد محدودی از طرح‌های نسبتاً فرمولی تولید می‌کنند. برخی به سختی از ML استفاده می کنند، چه رسد به هوش مصنوعی. اما هوش مصنوعی‌های پیچیده‌تر تبدیل متن به تصویر، که تصاویر را بر اساس درخواست‌های کاربر ایجاد می‌کنند، بسیار بیشتر از این کار انجام می‌دهند.

اشکال؟ برخی از نسخه‌هایی که به راحتی در دسترس هستند، تصاویر کاملاً خام تولید می‌کنند، مانند تولیدکننده متن به تصویر با استفاده رایگان DeepAI. سایرین، مانند Midjourney پیچیده تر، در بتا باقی می مانند. و فوتورئالیسم پیشرفته Dall-E و DALL·E 2 Open AI و Imagen گوگل به طرز وسوسه انگیزی برای اکثر طراحان دور از دسترس باقی مانده است – Dall E-2 لیست انتظار طولانی دارد و Imagen برای عموم بسته است. Stable Diffusion ممکن است فقط یک تغییر دهنده بازی باشد – منبع باز است و به کاربران اجازه می دهد تا بر اساس کد آن بسازند، و فیلتر نشده، به این معنی که هیچ تصویری از جدول خارج نمی شود.

 

هوش مصنوعی می تواند نقش مهمی در طراحی گرافیک داشته باشد

همانطور که می بینیم، هوش مصنوعی و ML در حال حاضر دو کاربرد کلیدی در طراحی دارند:

 

به عنوان یک ابزار نسبتاً اساسی برای شکل دادن به آرم ها و طرح های چاپی یا دیجیتالی اولیه

به عنوان یک ابزار خلاقانه تر برای توسعه برای ایجاد هنر بر اساس دستورات

استفاده دوم مسلماً سریعتر دگرگون کننده است. برنامه هایی مانند DALL·E 2 می توانند هزاران تکرار از یک ایده واحد تولید کنند و به طور فزاینده ای آثار هنری با کیفیت واقعی تولید کنند. به این ترتیب، هوش مصنوعی تبدیل متن به هنر، نقش کلاسیک یک ماشین را ایفا می‌کند – تولید کاری در مقیاس در یک بازه زمانی کوتاه که ممکن است ایجاد آن برای کارگران انسانی خسته‌کننده باشد.

 

یادگیری ماشینی برای طراحان همچنین به خلاقان انسان هدیه زمان می‌دهد و به طراحان این امکان را می‌دهد که استراحت کنند، کارهای بیشتری انجام دهند یا ایده‌های مختلف را آزمایش کنند، در حالی که نرم‌افزار کار غرغر را انجام می‌دهد. اعلان‌های تبدیل متن به هنر نیز طراحی را به روی افرادی باز می‌کند که ممکن است ایده‌های عالی داشته باشند، اما مهارت طراحی برای تحقق آنها را ندارند. هنرمند Benjamin Von Wong می‌گوید: «DALL·E یک ابزار فوق‌العاده برای کسی مثل من است که نمی‌تواند نقاشی کند. “به جای نیاز به ترسیم مفاهیم، من به سادگی می توانم آنها را از طریق عبارات مختلف ایجاد کنم.”

ابزارهای طراحی هوش مصنوعی امروزی برای طوفان فکری بصری مناسب هستند. با جمع آوری تقریباً بی نهایت از تفسیرهای ممکن، آنها فرصت های زیادی را به طراحان ارائه می دهند تا بهترین ظاهر را برای یک نام تجاری خاص پیدا کنند. هوش مصنوعی و طراحی زمانی که طراحان بخواهند مفاهیم و سبک های مختلف را با هم ترکیب کنند، به طور موثری با هم کار می کنند و از یک نوار جستجوی ساده ترکیبات غیرمحتملی را با هم تولید می کنند. در واقع، این جنبه ابزار طراحی هوش مصنوعی ممکن است باعث تغییر در نحوه مصرف تصاویر شود، با ترکیب‌های شگفت‌انگیز سبک‌ها و اشیاء مختلف که به طور فزاینده‌ای متداول می‌شوند – چیزی که در حال حاضر در متاورژن شاهد آن هستیم.

در ادامه بخوانید  روش استفاده ازشمارش معکوس گوگل ادوردز

 

همانطور که هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در تولید هنر اصلی خوب می شود، نقش آن به طور فزاینده ای فراتر از تولید ماکت و هنر مفهومی خواهد رفت. برخی از هنرهای هوش مصنوعی به سادگی خیره کننده هستند، و سهولتی که می توان با آن تولید کرد ممکن است روزی کتابخانه های تصویر را شبیه به یک نابهنگاری به نظر برساند.

 

ابزارهای هوش مصنوعی و ML نیز مزایای گسترده‌تری دارند. آنها با جمع‌آوری حجم عظیمی از داده‌ها و الگوهای شناسایی، به محققان اجازه می‌دهند تا اطلاعات بیشتری در مورد بازار هدف خود پیدا کنند. توانایی آن‌ها در قرار دادن چرخش‌های متعدد بر روی یک محصول، آنها را به ابزارهای مؤثری برای بومی‌سازی (تولید برندهای مختلف برای کشورهای مختلف) و شخصی‌سازی (ایجاد محصولات متفاوت برای هر مصرف‌کننده) تبدیل می‌کند.

 

اما هوش مصنوعی و ML تنها بخشی از تصویر هستند

در حالی که به نظر می رسد هوش مصنوعی جنبه های طراحی گرافیک را تغییر می دهد، مهم است که توجه داشته باشیم که در واقع تنها بخش نسبتا کوچکی از فرآیند ایجاد مجموعه ای از طرح ها را خودکار می کند. خلاصه معمولاً با گفتگو شروع می‌شود و مشتری آنچه را که فکر می‌کند می‌خواهد بیان می‌کند – نوعی «تطبیق» که ممکن است ارتباط کمی با طرحی که در نهایت روی آن تصمیم می‌گیرد داشته باشد.

فرآیند خلاقانه بر اساس رقابت برند، بازار هدف آن و قالب‌هایی که طرح‌های آن باید در آن نمایش داده شود، شکل می‌گیرد. قبل از اینکه طوفان فکری بصری طیفی از طرح‌ها را از آن فرآیند خلاقانه تولید کند، از طریق تابلوهای خلق و خو و الهام حرکت می‌کند. پس از انتخاب بهترین ایده‌ها، آنها به طور مکرر از بازخورد دوباره کار می‌شوند و مفاهیم و مدل‌ها به تدریج به کمال می‌رسند.

 

همانطور که دیدیم، «تولید طیف وسیعی از طرح‌ها» چیزی است که هوش مصنوعی می‌تواند در آن برتری یابد. اما هنوز مراحل طراحی متعددی باقی می ماند که هوش مصنوعی هنوز نمی تواند به طور موثر انجام دهد.

 

هنر هوش مصنوعی ایرادات دیگری نیز دارد. نقش آن در شور و شوق فعلی برای کنار هم قرار دادن های عجیب و غریب ممکن است مانند یک نیروی مثبت به نظر برسد، اما ممکن است به زودی مانند یک کلیشه به نظر برسد، با وجود هنر مصنوعی بیش از حد، سلیقه سازان را به سمت واقعیت سوق می دهد. آثار هوش مصنوعی با ورودی‌هایشان محدود می‌شوند: آنها می‌توانند جانبدارانه باشند و چون از منابع موجود الهام می‌گیرند، مالکیت آن‌ها همیشه روشن نیست و نگرانی‌هایی را هم در مورد صدور مجوز تصاویر در بازارها و پلتفرم‌های مختلف و هم از نظر سرقت ادبی ایجاد می‌کند.

 

هیچ یک از این ایرادات به این معنا نیست که هوش مصنوعی و ML نمی توانند به بخش مهمی از فرآیند طراحی شما تبدیل شوند. اما آنها راه حل های همه جانبه ای نیستند: در عوض، آنها به عنوان منابعی در نظر گرفته می شوند که می توانید به مشکلات طراحی خاصی اشاره کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *