طراحی جهانی چیست؟ آموزش نحوه اعمال این رویکرد در طراحی های دیجیتال

در این مقاله خواهید خواند:

طراحی جهانی چیست؟ آموزش نحوه اعمال این رویکرد در طراحی های دیجیتال

اگر اصطلاح طراحی جهانی را شنیده اید، اما به معنای واقعی آن دقت نکرده اید، خوش شانس هستید. این مقاله به اصول اصلی طراحی جهانی، مزایای آن و مراحل ساده در مورد چگونگی استفاده موثر از آن در طراحی های خود می پردازد.

طراحی جهانی چیست؟

طراحی جهانی یک استراتژی طراحی است که تضمین می کند محصول، محیط، ارتباطات یا خدمات شما برای همه کار می کند. با تطبیق طراحی خود با نیازهای همه، هدف قرار دادن کاربران خاص را حذف می کنید. شما برای ساده کردن زندگی آنها از طریق محصولات در دسترس و کاربردی که به راحتی قابل درک هستند، رویکردی آزادانه اتخاذ می کنید.

طراحی جهانی زندگی را بالا می برد. با در دسترس قرار دادن طرح‌های فیزیکی یا دیجیتالی برای طیف متنوعی از افراد در هر سنی، توانایی‌ها و ملیت‌ها، به همه فرصت مناسبی می‌دهد. با ترویج مفاهیم برابری اجتماعی و شمول، مسیر کسب و کار شما را به سمت یک مسیر اخلاقی هدایت می کند و – در عین حال – مخاطبان شما را برای کسب سود و بازاریابی گسترده می کند.

web-design-contact

 

با تمام مزایایی که دارد، ثابت می‌کند که طراحی جهانی تصمیم عاقلانه‌ای برای انجام پروژه طراحی بعدی یا استراتژی تحقیق و توسعه بعدی شرکت شما است.

 

تاریخچه طراحی جهانی

رونالد میس مدیر مرکز مسکن در دسترس در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی بود.

او به عنوان یک کاربر ویلچر، طراحی جهانی را زمانی که هنوز در مرحله نوپایی خود بود، تبلیغ کرد. به این ترتیب او به عنوان پدر طراحی جهانی شناخته شد.

میس بر ایده جهانی کردن طراحی محیطی برای ساده‌تر کردن زندگی بسیاری تأکید کرد. او مسائل مربوط به معماری موجود را تشخیص داد.

یکی از نمونه‌های طراحی جهانی که در معماری پیاده‌سازی شد، ایجاد یک ورود بدون قدم به ساختمان‌ها بود. این امر استفاده از پله ها را با استفاده از رمپ که برای همه قابل دسترسی بود حذف کرد.

طراحی جهانی یک عمل طراحی اخلاقی است. به شدت مفهوم سازی شده و انقلابی است، کاربران را با تنظیم آنها بر روی “همه” تعریف می کند. این به طور خاص برای کسی هدف قرار نمی گیرد، بنابراین طراحی را استاندارد می کند. معنای “عادی” را گسترش می دهد تا از رفتار برابر برای همه کاربران اطمینان حاصل شود.

مفهوم طراحی جهانی از معماری سرچشمه می‌گیرد و فراتر از حوزه‌های دیگر مانند آموزش، طراحی محصول و فرآیندهای طراحی انسان‌محور است. طراحی جهانی رویکردی جامع برای افزودن ارزش به هر زمینه ای ارائه می دهد.

تمایز طراحی جهانی از مدل های طراحی مشابه

مدل و فلسفه طراحی جهانی تمایل به همپوشانی دارند و ممکن است با سایر مدل‌های طراحی مانند طراحی بدون مانع یا در دسترس و طراحی فراگیر اشتباه گرفته شوند. در حالی که طراحان اغلب راه‌حل‌هایی را می‌سازند که ادغام هر سه این موارد است، درک عمیق روابط متقابل آنها برای استفاده و اجرای مؤثر آن‌ها ضروری است.

 

  1. طراحی جهانی در مقابل طراحی بدون مانع

طراحی بدون مانع – که طراحی قابل دسترس نیز نامیده می شود – با هدف رفع هرگونه مانع بین کاربران و محصولاتش در هنگام استفاده می باشد. این نوع طراحی برای ایجاد تجربیات یکپارچه و قابل دسترس اجرا می شود. برخلاف طراحی جهانی، طراحی بدون مانع همه را هدف قرار نمی دهد. طراحی قابل دسترسی به طور خاص افرادی را هدف قرار می دهد که با سیستم های موجود مشکل دارند و راه حل های تخصصی برای یافتن راه حل یا جایگزین ارائه می دهد.

 

  1. طراحی جهانی در مقابل طراحی فراگیر

طراحی فراگیر تضمین می کند که تا حد امکان مخاطبان گسترده ای بتوانند به محصول نهایی آن دسترسی داشته باشند. گاهی اوقات، نسخه های مختلفی از یک طرح یا محصولی را با افزودنی های خاصی برای توانایی های خاص ارائه می دهد. طراحی جهانی هدفی مشابه دارد. به همه فرصت یکسانی برای لذت بردن از محصول یا خدمات شما را بدون توجه به توانایی ارائه دهید.

در ادامه بخوانید  طراحی تصویر قهرمان: چگونه اولین تاثیر وب سایت خود را کامل کنید

جایی که طراحی جهانی متفاوت است این است که ایجاد یک طرح با نسخه های جایگزین بر اساس توانایی نیست، بلکه ایجاد یک طرح مناسب برای همه است.

 

مزایای طراحی جهانی – برای شما، کاربران شما و برای جهان

سنگ بنای طراحی جهانی میس
الف. طراحی حمایتی

این یک طراحی بدون استرس و آسان را به مردم ارائه می دهد که در طول استفاده نیز کمک می کند. یکی از راه‌های اضافه کردن این مورد به طراحی بصری، تقسیم اعداد و اضافه کردن سلسله مراتب بصری مناسب برای کاهش بار شناختی است.

ب. طراحی قابل انطباق

این تضمین می کند که طراحی به مجموعه متنوعی از افراد با نیازهای متفاوتی پاسخ می دهد که می تواند با گذشت زمان تغییر کند و از این رو طراحی را انعطاف پذیر و سازگار می کند.

ج. طراحی در دسترس

طراحی در دسترس و بدون مانع که مشکلاتی را که کاربران را مهار می کند کاهش می دهد. این را می توان با پیروی از دستورالعمل های دسترسی به محتوای وب (WCAG) انجام داد، که دستورالعمل های آن در ادامه این مقاله مورد بحث قرار می گیرد.

 

د. طراحی ایمن

این طرحی است که به کاربران امکان اصلاحات، ارائه اقدامات پیشگیرانه برای خطاها و تحریک سلامت و رفاه را می دهد.

 

  1. سایر مزایای

طراحی جهانی مقرون به صرفه و قابل فروش است، زیرا نتیجه معمولاً با تعیین استانداردها فراتر از تخصص است. همچنین با مفید و مفید بودن برای افراد در اکثر سنین باعث افزایش تعداد مصرف کنندگان و طول عمر محصول می شود.

 

۷ اصل طراحی جهانی

این سنگ بنای طراحی جهانی به هفت اصل طراحی جهانی تبدیل شده است که توسط کارشناسان مرکز طراحی جهانی در دانشگاه ایالتی NC در دهه نود مطرح شده است. اصول زیر استانداردی هستند که محیط ها و محصولات را می توان بر اساس آن ارزیابی کرد.

 

  1. استفاده عادلانه

این طرح برای افرادی با توانایی های مختلف قابل فروش است. می توان آن را برای همه یکسان طراحی کرد یا با توجه به توانایی نسخه های جایگزین داشته باشد.

  1. انعطاف پذیری در استفاده

این طرح با تمرکز بر دقت در طراحی، به طیف وسیعی از ترجیحات و توانایی های فردی احترام گذاشته و آنها را در بر می گیرد. با سرعت کاربر تطبیق می‌یابد و گزینه‌های جایگزین در روش‌های استفاده ارائه می‌کند.

  1. استفاده ساده و شهودی

درک و استفاده از طراحی آسان است – صرف نظر از توانایی ها، تجربه، دانش، مهارت ها یا وضعیت ذهنی کاربر. هنگام تلاش برای دستیابی به این مهم، ساده، سازگار و شهودی طراحی را حفظ کنید. چیزهای کوچکی مانند استفاده از کپی ساده و بدون اصطلاحات فنی زیاد برای باز کردن طرح‌ها برای مخاطبان گسترده‌تر بسیار عالی است.

  1. اطلاعات قابل درک

این طرح بدون توجه به توانایی حسی کاربر و هر شرایط محیطی خارجی مانند نور، آب و هوا یا سایر شرایط، اطلاعات لازم را به طور موثر به کاربر منتقل می کند. این را می توان با داشتن راه های متعدد برای ارائه داده ها (تصاویر فکر، کلیپ های صوتی و اطلاعات لمسی)، سلسله مراتب بصری مناسب و افزایش خوانایی اطلاعات انجام داد.

  1. تحمل خطا

طرح ها باید تعاملاتی را ارائه دهند که اقدامات خطرناک و ناخواسته، هشدارها و ویژگی های ایمن خرابی را به حداقل برساند. این امر همچنین از عواقب نامطلوب تصادفات و خطاها جلوگیری می کند.

  1. تلاش بدنی کم

این طراحی با اجازه دادن به کاربر برای حفظ وضعیت بدن خنثی، به حداقل رساندن اقدامات تکراری و محدود کردن نیروی عملیاتی سنگین و تلاش فیزیکی، تلاش فیزیکی لازم برای استفاده را به حداقل می‌رساند.

  1. اندازه و فضا برای نزدیک شدن و استفاده

این طراحی اندازه و فضای مناسب را برای هر کاربر بدون توجه به اندازه بدن، وضعیت بدنی و تحرک آنها برای نزدیک شدن، دستیابی، دستکاری و استفاده فراهم می کند. این را می توان با ارائه اطلاعات در مورد وضعیت بدن در حین استفاده انجام داد. این طراحی ارگونومی را در ذهن نگه می دارد و تغییراتی در اندازه ایجاد می کند و فضای کافی را برای وسایل کمکی و پشتیبانی ایجاد می کند.

برای طراحی های دیجیتال، ارگونومی می تواند به سهولت بصری، چیدمان با شبکه های ساختار یافته که از اصول گشتالت استفاده می کند و تایپوگرافی خوانا و خوانا مربوط باشد.

در حالی که درک جنبه‌های عمیق‌تر طراحی جهانی ضروری است، چگونه می‌توان تمام اصول را در حین طراحی در نظر داشت؟

 

فرآیند طراحی جهانی

رویکردهای طراحی که به نفع فرآیندهای طراحی جهانی هستند عبارتند از:

طراحی انسان محور: رویکردی که در آن مسائل اصلی کاربر درک می شود و برای یافتن راه حل روی آن کار می شود.

طراحی مشارکتی: رویکردی که همه ذینفعان را در فرآیند طراحی از طریق روش‌های مشارکتی درگیر می‌کند.

یک رویکرد به طراحی جهانی می تواند مراحل زیر را انجام دهد:

  1. یافتن بیشتر فرصت ها

کلمه “همه کاربران” گاهی اوقات می تواند بسیار خسته کننده باشد. در حالی که مخاطبان خود را شناسایی می‌کنید و شخصیت‌هایی را می‌سازید، روی فراگیرتر بودن تمرکز کنید و افرادی با توانایی‌های متنوع را در آن بگنجانید تا به طیف وسیع‌تری از افراد اجازه دهید. آیا به کشورهای دیگر می فروشید یا چیزی برای بخش توریست می سازید؟ آیا خط جدیدی از تجارت را معرفی می کنید یا سعی می کنید جنبه های اخلاقی را دنبال کنید و روی شهرت شرکت کار کنید؟

در ادامه بخوانید  45 ایده عالی طراحی اپلیکیشن برای الهام بخشیدن به شما

 

  1. همدلی و نظارت بر رفتارها و الگوها

از خود بپرسید چه مشکلاتی وجود دارد که همه افراد در حوزه مورد نظر با آن مواجه هستند. در طول این فرآیند شناسایی درد، همدلی، نوآوری مداوم و رفع نیازهای رو به رشد ضروری است. این فرآیند می تواند شامل نظارت بر الگوهای زندگی و تعامل و انتظارات کاربران با نیازها، خواسته ها، برآورده شدن، شکایات و رضایت باشد.

با استفاده از روش‌های قوم‌نگاری مانند مصاحبه، سایه‌زنی، گروه‌های متمرکز، نقشه‌برداری فرهنگی و محیطی و سایر شیوه‌ها، سعی کنید به سؤالاتی که در حال بررسی هستید پاسخ دهید. آیا کاربران شما می توانند به طور موثر در رابط کاربری شما حرکت کنند؟ آیا می توانید به مشکلات آنها پاسخ دهید؟ آیا محصول شما برای همه کاربران ارزش ارائه می کند؟ آیا آنها می توانند نمادهای شما را درک کنند؟ عواقب استفاده نادرست از محصول شما چیست؟

از طریق این سؤالات، شما باید بتوانید بیشتر احتمالاتی را که ممکن است رخ دهد که خلاف اصول طراحی جهانی است، تشخیص دهید. اجتناب از هرگونه تعصب و کلیشه در حین انجام این تمرین ضروری است.

 

  1. ایده ها و پیشنهاد راه حل ها

هنگام ارائه ایده ها به میز، مطمئن شوید که آنها از اصول طراحی جهانی پیروی می کنند و به تنوع احترام می گذارند، بدون خطر هستند و عملکردی یکپارچه دارند. راه حل ها باید قابل دوام، موثر باشند و فرصتی را برای کاربران شما فراهم کنند. بعداً ممکن است بودجه ای ارائه دهید و جزئیات دیگری از نحوه مدیریت پروژه خود را بیابید.

 

  1. انجام تست های کاربر و تکرار راه حل

درست مانند هر چیزی، شما باید راه حل های خود را قبل از اینکه آن را به واقعیت تبدیل کنید بررسی کنید. برای بررسی، کاربران را به انجام آزمایش برای شناسایی نقاط درد دعوت کنید. هنگام انجام این آزمون‌ها، از انگ‌های اجتماعی مانند کلیشه‌سازی، تعصب و تبعیض اجتناب کنید. برای مثال، این فرض که افراد مسن نمی توانند از فناوری استفاده کنند ممکن است همیشه درست نباشد.

نسبت به هر چیزی که از فرآیند آزمایش بیرون می آید، صادق، صادق و پذیرا باشید. سپس این بینش ها می توانند برای بهبود راه حل شما گنجانده شوند. آزمایش همیشه یک فرآیند تکراری است و هرگز راه حل نهایی نخواهد داشت. ممکن است تصمیم بگیرید برای مدتی متوقف شوید، اما به مرور زمان طرح خود را اصلاح کنید، در غیر این صورت طرح شما می تواند منسوخ شود.

 

  1. طراحی دیجیتال جهانی

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید طراحی دیجیتال خود را برای همه قابل دسترس و درک کنید. می‌توانید روی جنبه‌هایی مانند پایبندی به دستورالعمل‌های WCAG، اجتناب از تکرارهای متعدد یک صفحه برای بازدیدکنندگان مختلف و طراحی زیبایی بصری برای استفاده برای همه تمرکز کنید.

طراحی دیجیتالی که از دستورالعمل‌های WCAG پیروی می‌کند، کنتراست رنگی کافی با رنگ‌های پس‌زمینه و متن دارد و ناوبری صفحه‌کلید را در رابط‌ها برای دسترسی آسان به موتور یکپارچه می‌کند. این رابط‌های مقیاس‌پذیر خواهد داشت که می‌توان به راحتی از طریق نرم‌افزار دسترسی خارجی بدون شکستگی بزرگ‌نمایی کرد.

مایه تاسف است که می بینیم بیشتر رابط های دیجیتال هنوز از منوهای تودرتو، ناوبری های پیچیده و گرافیک های برجسته استفاده می کنند که برای کوررنگی یا کنترل موتور محدود مناسب نیستند. نشانه گذاری های معنایی در HTML مانند جداسازی سرصفحه ها، پاورقی ها و ناوبری را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هر تصویر دارای متن جایگزین برای بازدیدکنندگانی است که به توضیحات فقط متنی در صفحه وب شما متکی هستند.

 

آخرین نگاه به طراحی جهانی

طراحان اغلب سعی می کنند توجه زیادی را به گروه های خاص جلب کنند تا فراگیر بودن را ترویج کنند. این تلاش ها با تأکید بیشتر بر تفاوت هایی که بین یکدیگر وجود دارد، نتایج معکوس می دهد. این به طور ناخواسته تبعیض بیشتری را اضافه می کند.

برای به حداقل رساندن راه‌حل‌ها برای افراد با نیازهای مختلف، به نظر می‌رسد که تلاش بیشتری هزینه می‌کند، طراحی جهانی با تبدیل شدن به یک موضوع آشکار در طراحی‌های دنیای روزمره، این امر را پل می‌کند.

ترکیب شیوه های طراحی جهانی در عصر مدرن ضروری است. همه ما به فضاها و طرح‌های فراگیرتری نیاز داریم که افراد را توانمند کند و به آنها فرصتی برابر با دیگران بدهد تا بتوانند از طرح‌ها نهایت استفاده را ببرند و با هیچ چیزی احساس محدودیت نکنند.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *