فرآیند طراحی UX چیست: ۵ مرحله برای کاربران شادتر

فرآیند طراحی UX چیست: ۵ مرحله برای کاربران شادتر

اگر با فرآیند طراحی UX آشنا نیستید، این دو حرف کوچک ممکن است گیج کننده به نظر برسند. اما مهم نیست که شما یک طراح حرفه ای هستید یا یک مدیر کسب و کار که می خواهید بیشتر با فرآیند طراحی آشنا شوید، درک نحوه عملکرد UX می تواند برای یک تجارت بسیار مهم باشد. بنابراین اگر مایل به یادگیری بیشتر هستید، به یک پاسخ عملی برای این سوال نیاز خواهید داشت که “فرایند طراحی UX چیست؟”

در زیر، فرآیند طراحی UX را از ابتدا تا انتها توضیح می دهیم. ما آن را به ۵ مرحله اساسی تقسیم می کنیم، بنابراین می توانید آنها را دنبال کرده و در پروژه خود اعمال کنید. اما ابتدا، اجازه دهید با یک نمای کلی از چیستی طراحی UX و چرایی کمک آن شروع کنیم.

 

طراحی UX چیست؟

UX مخفف “تجربه کاربر” است و به طراحی یک محصول به روشی راحت، شهودی و سرگرم کننده برای کاربر اشاره دارد. تجربه کاربر خود نشان دهنده احساس کاربر هنگام تعامل با محصول شما با هر کلیک و نگاه است – آیا این یک تجربه خوب است یا یک تجربه بد؟

اصول طراحی UX حول راحتی کاربر می چرخد، مانند دسترسی آسان به دکمه های کلیدی یا استفاده از نمادهای متحرک برای کمک به کاربران برای توجه به برخی موارد. به طور کلی، طراحی UX به جزئیات طراحی دیجیتال مربوط می شود، از جمله جزئیات طراحی مانند رنگ و اندازه، به علاوه جزئیات عمومی تر مانند کپی رایتینگ و معماری اطلاعات (چگونه کاربران محصول شما را هدایت می کنند). همه این جزئیات به میزان لذت (یا ناامیدی) کاربر در هنگام استفاده از محصول اضافه می شود. به عبارت دیگر، تجربه آنها.

چرا طراحی UX اینقدر مهم است؟ طراحی UX نیازها و علایق کاربران شما را حتی قبل از ورود به سیستم پیش‌بینی می‌کند و باعث می‌شود سایت یا برنامه شما بیشتر با اولویت‌های خاص آن‌ها هماهنگ شود. مطمئناً، هر کاربر منحصر به فرد است، اما بیشتر محصولات مخاطبین هدفی دارند که تمایل به رفتار یکنواخت دارند، مانند “زنان ۱۸ تا ۲۶ ساله با فناوری”. اگر بتوانید جلوه‌های بصری و رابط کاربری خود را به شکلی که می‌خواهند، مخصوصاً جزئیات دقیق، ارائه دهید، آن‌ها از محصول شما بسیار لذت خواهند برد و از آن قدردانی خواهند کرد.

بنابراین چگونه می توانید کاری کنید که فرآیند طراحی UX برای شما کار کند؟ فرآیند طراحی UX از نظر مشخص چیست؟ در زیر، ما ۵ مرحله اصلی فرآیند طراحی UX معمولی را فهرست می کنیم تا بتوانید پروژه های خود را دنبال کنید.

 

مرحله ۱: برنامه ریزی از قبل

از آنجایی که فرآیند طراحی UX بسیار بر روی کاربر متمرکز است، اولین قدم شما باید شناسایی این کاربران باشد. مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و چه نوع تجربه کاربری می خواهند؟ هرچه بیشتر مخاطبان هدف را جذب کنید، بهتر می‌توانید سلیقه‌های فردی آنها را برآورده کنید.

به طور معمول، این توسط محصول و مدل کسب و کار دیکته می شود. می‌توانید به جمعیت‌شناسی مشتری داده‌های کسب‌وکار قبلی‌تان اشاره کنید، یا اگر شرکت جدیدی هستید، می‌توانید درباره برخی مطالعات یا داده‌های شرکت‌های مشابه تحقیق کنید. آمارهای سایت مانند افرادی که در سایت شما وقت می گذرانند و چه کسانی به سرعت می پردازند می تواند روشن کند که چه کسی بیشتر به محصولات شما علاقه دارد.

برای یک چیز، شناسایی کاربران هدف به شما بینشی در مورد بهترین طرح‌های بصری می‌دهد، از جمله اینکه کدام طرح‌های رنگی بیشتر با آن کاربران طنین‌انداز می‌شوند، یا اینکه دوست دارند کدام سبک هنری را برای نمادها ببینند. اما کاربران هدف شما قابلیت استفاده سایت را نیز تعیین می کنند، مانند ترتیبی که برای انجام وظایف انتخاب می کنند یا نحوه استفاده از پیمایش (به عنوان مثال، دسته های منو در مقابل نوار جستجو).

هنگامی که مخاطبان هدف خود را شناختید، می توانید اولویت بندی وظایف محصول خود را آغاز کنید. مهم ترین وظایف برای کاربران شما باید در دسترس ترین باشد، بنابراین بخش بزرگی از طراحی UX این است که وظایف برتر را راحت ترین کارها انجام دهد.

وقتی صحبت از طراحی واقعی به میان می‌آید، مواقعی وجود دارد که باید تصمیم بگیرید کدام وظایف را نسبت به دیگران ارتقا دهید. داشتن یک لیست کامل از مهمترین وظایف می تواند به شما – و همه اعضای تیمتان – کمک کند تا سازماندهی کنید و مسیر هدف نهایی را از دست ندهید.

بنابراین یک دقیقه وقت بگذارید و فهرستی سریع از تمام وظایف و عملکردهایی که می خواهید محصولتان انجام دهد تهیه کنید و سپس آنها را به ترتیب اهمیت اولویت بندی کنید. اولویت را بر اساس آنچه که مخاطبان هدف شما بیشتر می خواهند تعیین کنید – چرا در وهله اول از محصول شما استفاده می کنند. مدل کسب‌وکار شما بر آن تأثیر می‌گذارد، مانند ویژگی‌هایی که محصول شما ارائه می‌دهد که رقبای شما ندارند، اما مهم‌ترین عامل این است که مخاطب هدف شما چه وظایفی را می‌خواهد انجام دهد.

در ادامه بخوانید  طراحی وب سایت رستوران که می توانید از آن لذت ببرید

البته اهداف اصلی محصول شما بر کارهای ثانویه و کم استفاده ارجحیت دارد. برای مثال، اگر در حال طراحی یک برنامه تقویم هستید، زمان‌بندی و سازماندهی قرارها باید اولویت بیشتری نسبت به ورود به سیستم یا تغییر تنظیمات برگزیده درون برنامه باشد.

 

مرحله ۲: برنامه ریزی

اگر مرحله ۱ در مورد پاسخ دادن به سؤالات تصویر بزرگ است، مرحله ۲ در مورد جزئیات است. شما از قبل می‌دانید که چه کسی را هدف قرار می‌دهید و کدام وظایف را باید در اولویت قرار دهید، بنابراین اکنون زمان آن است که در مورد آنچه کاربران شما می‌خواهند و چگونه کارهای اصلی خود را آسان‌تر کنید، غواصی کنید.

اول از همه، شما می خواهید مخاطبان هدف خود را درک کنید: چه چیزی می خواهند، چه چیزی نمی خواهند و چه چیزی را امیدوارند از محصول شما به دست آورند. حدس زدن و تکیه بر غریزه فقط می‌تواند شما را به این نتیجه برساند، بنابراین توصیه می‌کنیم آزمایش‌های اولیه کاربر را برای جمع‌آوری داده‌های ملموس و غیرقابل انکار در مورد خواسته‌های کاربرانتان انجام دهید.

به‌طور سنتی، گروه‌های کانونی این مشکل را حل کرده‌اند، اما گروه‌های کانونی با انواع مشکلات همراه هستند: آنها می‌توانند گران و وقت‌گیر باشند، ناگفته نماند که نتایج ممکن است به دلیل نحوه اجرای آن خراب شود یا اگر شرکت‌کنندگان صادقانه خود را ارائه نکنند. نظر به هر دلیلی انجام نظرسنجی‌های آنلاین یا برنامه‌ریزی مصاحبه‌های انفرادی با نمایندگان کاربران هدف شما نتایج بهتری ایجاد می‌کند، و شما می‌توانید از راه دور و راحت‌تر از گروه‌های متمرکز با این موارد کنار بیایید.

در طول فرآیند طراحی UX به طور منظم در نقاط مختلف آزمایش کاربر انجام خواهید داد، اما در حال حاضر، می‌خواهید در ابتدا بر روی مرتبط‌ترین موضوعات تمرکز کنید. به طور خاص، شما می خواهید به نقاط درد کاربر، ترجیحات استفاده و ویژگی هایی که گروه کاربری شما به دنبال آن هستند، بپردازید. همچنین خوب است آنچه را که در مورد ترجیحات بصری می توانید جمع آوری کنید، مانند طرح های رنگی یا سبک های هنری.

اگرچه اختیاری است، اما استفاده از داده‌های کاربر و ایجاد پرسونای کاربر مفید است، که افراد خیالی هستند که برای نمایش کاربران واقعی خود در طول فرآیند طراحی UX ایجاد می‌کنید. پرسوناها مجموعه ای از تمام داده های کاربر شما هستند تا بتوانید هنگام طراحی برای یافتن بهترین انتخاب به آنها ارجاع دهید.

یکی از مهم‌ترین تست‌های اولیه کاربران برای معماری اطلاعات است، بنابراین می‌توانید پیش‌بینی کنید که مردم چگونه می‌خواهند در سایت یا اپلیکیشن شما حرکت کنند. آزمون مرتب‌سازی کارت شامل نوشتن تمام صفحه یا دسته‌های موضوعی خود بر روی یک کارت است و از شرکت‌کنندگان می‌خواهید که آنها را بر اساس آنچه که فکر می‌کنند طبیعی است، در دسته‌های چتر سازماندهی کنند. تست درختی طرف مقابل است، جایی که شما یک سایت یا ساختار برنامه از قبل موجود را آزمایش می کنید و می بینید که آیا کاربران می توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند یا خیر.

هنگامی که آزمایش اولیه شما کامل شد، آماده برنامه ریزی یک “طرح” محصول خود هستید. هنوز لازم نیست نگران جزئیات باشید، اما در حال حاضر، یک طرح کلی از اینکه می خواهید سایت یا برنامه خود چگونه باشد ایجاد کنید. به طور خاص، در مورد تعداد کل صفحات یا صفحات و معماری اطلاعات نهایی (به عبارت دیگر، نقشه سایت) تصمیم بگیرید.

این می تواند به شما کمک کند محصول نهایی را با ترسیم طرح های ابتدایی تجسم کنید، اما این ضروری نیست.

در نهایت، بررسی روندهای فعلی طراحی UX برای دیدن آنچه در حال حاضر محبوب است، مفید است. شما نمی خواهید همه آن گرایش ها را ترکیب کنید زیرا انواع مختلف کاربران سلیقه های متفاوتی دارند، اما برخی از آنها ممکن است الهام بخش شما باشند.

 

مرحله ۳: قاب سیمی  (وایر فریم)

Wireframing نسخه اولیه سایت یا برنامه شما بسیار ابتدایی، اما همچنان قابل استفاده است. نام خود را از تصاویر بی‌معنا گرفته شده است: بدون گرافیک مناسب یا کپی متن نهایی، وایرفریم‌ها از کادرهای خالی به‌عنوان مکان‌نما برای تصاویر و دکمه‌هایی استفاده می‌کنند که بعداً اضافه می‌شوند.

Wireframes زمان خوبی برای شروع به کارگیری نقشه سفر مشتری است، سندی مکمل که پیش‌بینی می‌کند کاربر با محصول شما چه خواهد کرد و چه احساسی در انجام آن خواهد داشت. برای جزئیات بیشتر و دستورالعمل‌های مربوط به نحوه ایجاد خود، مقاله مرتبط را بررسی کنید.

روی وایرفریم خود خیلی سخت کار نکنید؛ آنها قرار است ابتدایی باشند تا بتوانید به راحتی آنچه را که کار نمی کند تغییر دهید. وایرفریم‌ها اساساً فقط مجموعه‌ای از مکان‌ها هستند که می‌توانید آن‌ها را دوباره مرتب کنید تا پیکربندی کامل را پیدا کنید، بنابراین جزئیاتی مانند رنگ‌آمیزی، انیمیشن‌ها یا حتی متن غیرضروری هستند.

در ادامه بخوانید  صفحه فرود چیست؟ و چرا به یکی نیاز دارم؟

وایرفریم‌ها نیازی به دیجیتالی بودن ندارند – در مراحل اولیه فرآیند طراحی UX، وایرفریم‌ها اغلب به صورت ابله‌های قلمی و کاغذی هستند که به طراحان کمک می‌کنند تا افکار خود را سازماندهی کنند. در واقع، طراحی UX به طور شگفت انگیزی به عنوان راهی برای ترسیم چشم انداز شما و آزمایش مفاهیم خاص قبل از ساخت آنها عمل می کند. وایرفریم های دیجیتال موثرتر هستند، به خصوص آنهایی که تعاملی دارند تا بتوانید طراحی UX اولیه خود را آزمایش کنید.

اگر یک قاب دیجیتال تعاملی دارید، ایده خوبی است که آن را با کاربران واقعی آزمایش کنید. یک قانون سرانگشتی در فرآیند طراحی UX این است که اغلب، حداقل یک بار در هر تکرار آزمایش کنید. تست Wireframe به شما بینشی در مورد گرافیک یا لذت کلی نمی دهد، اما می تواند مشکلات اولیه در ساختار، قابلیت استفاده و جریان آزمایش اولیه را برجسته کند.

برای ساخت یک Wireframe تعاملی، باید نرم افزار UX مناسب را انتخاب کنید. AdobeXD، Moqups و Lucidchart برخی از انتخاب های محبوب هستند.

در این مرحله، ممکن است ساخت یک ماکت را نیز در نظر بگیرید، که یک سند بصری ثابت است که نشان می‌دهد محصول نهایی چگونه باید باشد. ساختن موکاپ‌ها سخت‌تر است، زیرا باید تصمیمات مربوط به رنگ، بافت، اندازه‌های گرافیکی و ترکیب‌بندی را نهایی کنید، اما از جنبه مثبت، لازم نیست تعاملی باشند زیرا فقط برای تصاویر بصری هستند.

ماکت ها برای نشان دادن ذینفعان مفید هستند، اما کاملا اختیاری هستند. هدف اصلی شما در این مرحله تقویت قابلیت استفاده اساسی است. بهتر است که اکنون حل و فصل شود، زیرا تغییر آن عملکردهای اصلی بعداً دشوار است.

مرحله ۴: نمونه سازی

یک نمونه اولیه در فرآیند طراحی UX همان هدفی را انجام می دهد که سایر صنایع: یک نسخه اولیه از محصول که عمدتاً برای آزمایش و عیب یابی استفاده می شود. نمونه اولیه دیجیتال شما نحوه تعامل کاربران با محصول شما را نشان می دهد و مشکلاتی را که پیش بینی نکرده اید را آشکار می کند.

نمونه های اولیه فقط فریم های سیمی با وفاداری بالاتر هستند. در حال حاضر شما آماده هستید که تمام آن مکان‌ها را با گرافیک‌های واقعی و کپی متنی پر کنید و نسخه اولیه و کاربردی‌تری از محصول ایجاد کنید. در حالی که وایرفریم‌ها اصول اولیه مانند ناوبری و سازماندهی را آزمایش می‌کنند، نمونه‌های اولیه ویژگی‌ها، از جمله کارهای بصری و کارایی بالا را که به چندین مرحله در یک ترتیب خاص نیاز دارند، آزمایش می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که می‌توانید چندین نمونه اولیه داشته باشید، که هر کدام همان چیزی را که نمونه قبلی شروع کرده بود، پیش می‌برد. در واقع، چرخه کاری توصیه شده ایجاد یک نمونه اولیه، آزمایش آن و سپس گنجاندن بازخورد در یک نمونه اولیه جدیدتر و بهتر است. شما می توانید این چرخه را تا جایی که لازم است تکرار کنید تا زمانی که نمونه اولیه موفقی داشته باشید که انتقادات کمی دریافت کند.

وقتی صحبت از فرآیند طراحی UX می شود، نمونه های اولیه برای آزمایش ساخته می شوند. برای اطمینان از رفع همه مشکلات قبل از انتشار عمومی، می‌خواهید تا حد امکان بازخورد و داده‌های کاربر را دریافت کنید. نمونه های اولیه نیز برای آزمایش با طرح ها و سبک های بصری مختلف مفید هستند. اگر بودجه شما اجازه می دهد، چندین نمونه اولیه با طرح های رنگی یا گرافیکی متفاوت ایجاد کنید تا ببینید کاربران شما کدامیک را ترجیح می دهند.

انجام آزمایش‌های کاربر می‌تواند هم برای زمان و هم هزینه‌های زیادی را به همراه داشته باشد. برای کمک به تسریع فرآیند، می‌توانید از سایت‌های تست کاربر پولی مانند UserTesting یا TestingTime استفاده کنید، که می‌توانند کاربران هدف شما را پیدا کنند و داده‌ها را برای شما جمع‌آوری کنند – اگرچه هنوز باید خودتان نمونه‌های اولیه را طراحی کنید.

 

مرحله ۵: نهایی کردن

مراحل پایانی فرآیند طراحی UX از ساده‌ترین مراحل هستند – حداقل اگر در حال آزمایش و رفع مشکلات قبلی در حین پیشرفت باشید، این مراحل ساده‌تر هستند. در پایان، کار زیادی نمی‌توان انجام داد جز رفع باگ‌ها و آزمایش هرگونه اضافه‌شده در لحظه آخر.

پس از چند آزمایش نهایی کاربر، می‌توانید چین و چروک‌های باقی‌مانده را از بین ببرید. اگر محصول همچنان مشکلاتی دارد اما نمی‌خواهید عرضه را به تعویق بیندازید، می‌توانید نسخه بتا و آلفا محصول خود را در حالی که آخرین خطاها را برطرف می‌کنید، تا زمانی که عملکرد اصلی کار می‌کند، منتشر کنید.

در مورد بازاریابی و عمومی کردن راه اندازی شما چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد، اما این موضوعات خارج از فرآیند طراحی UX مناسب هستند. حتی پس از اینکه سایت یا برنامه شما عمومی شد، همچنان می‌توانید نسخه اصلی را آزمایش کرده و آن را بهتر کنید.

منبع : https://99designs.com/blog/web-digital/ux-design-process/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *